płatności mobilne

Tajemnicze usługi na fakturze, płatności mobilne i pośrednicy

Pamiętacie usługi SMS premium, za pomocą których przez dłuższy czas wyłudzano od nas płatności? Proceder polegał na nakłanianiu do wysyłki SMS-a na specjalny numer, co wiązało się z wysoką opłatą lub nawet aktywacją cyklicznej wysyłki kosztownych SMS-ów.

W grudniu 2018r. weszło w życie nowe Prawo Telekomunikacyjne, które znacznie ukróciło ten proceder wprowadzając domyślne limity, konieczność akceptacji takich usług przez abonenta oraz rejestr usług premium. Ponadto nauczyliśmy się blokować usługi premium u operatorów, jako zbędne i zagrażające naszej kieszeni.

Ukazuje się jednak, że w ich miejsce sprytni wyłudzacze, podobnie jak poprzednio, za pomocą operatorów GSM wprowadzili inny mechanizm działający na podobnej zasadzie – płatności mobilne.

Płatności mobilne

Płatności mobilne to możliwość dokonania zakupu w Internecie za pośrednictwem swojego operatora GSM. Koszt zakupionej usługi zostaje doliczany do naszej faktury za telefon. Osobiście sens stosowania tego typu mechanizmu płatności widzę tylko w jednym przypadku – gdy kupujemy dodatkowe usługi u naszego operatora i dla wygody są one rozliczane z naszym abonamentem. W każdym innym razie wiąże się to raczej z niedogodnościami.

Sprzedawca, który chce z takiego mechanizmu korzystać musi podpisać umowy z operatorami wszystkich sieci GSM i zintegrować się z ich systemami, bądź skorzystać z usług bramek pobierających prowizje rzędu 50%! (o tym jeszcze dalej w artykule). Ponadto pojawienie się jakiejś usługi typu film czy gra na firmowej fakturze może przysporzyć kłopotu księgowym. Brak też tutaj konkretnego dowodu sprzedaży pomiędzy kupującym a sprzedawcą – fakturę wystawia nam operator będący pośrednikiem. Biorąc więc pod uwagę mnogość innych mechanizmów płatności (karty, bramki bankowe, Blik, Google Pay, Apple pay, Paypal i podobne) nie widzę za bardzo przewagi płatności mobilnych nad innymi rozwiązaniami.

Jest jednak pewne grono zwolenników takiej usługi, a wśród nich wyłudzacze płatności działający bardzo podobnie jak ci, którzy kiedyś dorabiali się na usługach SMS premium.

Zaczyna się od SMS-a

Co byście zrobili otrzymując takiego SMS-a, przy założeniu, że nie podejmowaliście żadnych akcji, które mogły być związane z jego otrzymaniem?:

sms playvod - wyłudzenie płatności
Treść SMS-a: „subskrypcja www.playvod.pl została aktywowana, koszt 0/pierwszy dzie, potem koszt 14,99zl co 7 dni. Anulowanie: STOP PLAYVOD na 195…”

Jak widać powyżej, SMS został oznakowany jako spam. Oznacza to, że sporo osób (prawdopodobnie większość) tak go właśnie potraktowała – jako kolejny scam, na który nie warto odpowiadać, bo może się skończyć naliczeniem opłat. Tak właśnie działały wyłudzenia SMS Premium – straszono nas aktywacją jakiejś usługi, a gdy chcieliśmy ją wyłączyć wysyłając SMS okazywało się, że to właśnie ten SMS dezaktywujący był płatny.

Opłata playvod na fakturze za telefon

Jeżeli jednak zgodnie ze zdrowym rozsądkiem zignorujemy taką wiadomość zaskoczeniem okazuje się najbliższa faktura od naszego operatora GSM:

faktura play - www.playvod.pl 14,99
faktura Play za usługę Zamów z Play: www.playvod.pl

Okazuje się, że za każdy kolejny tydzień od otrzymania SMS-a operator nalicza nam kwotę 14,99zł.

Reklamacja w Play

Cóż, Play naliczył nam opłatę za usługę „Zamów z Play: www.playvod.pl”, próbujemy więc złożyć reklamację u operatora Play GSM. A oto jej efekt:

treść odpowiedzi konsultanta
odpowiedź konsultanta Play

Okazuje się zatem, że usługa www.playvod.pl nie ma nic wspólnego z operatorem Play GSM i nic u niego nie wskóramy, bo pośredniczył on jedynie w transakcji, którą zawarliśmy z kimś innym.

Z powyższej odpowiedzi dowiadujemy się jednak, iż usługę Zakupów Mobilnych możemy na przyszłość wyłączyć. Przypomnijmy, że Prawo Telekomunikacyjne w przypadku usług SMS Premium wymaga obecnie aby były one domyślnie wyłączone, ograniczone do limitu ok. 30zł, po przekroczeniu którego klient świadomie musi dokonać ich ponownej aktywacji. Najwidoczniej ograniczenia te nie obowiązują w przypadku płatności mobilnych i stąd bierze się ich popularność wśród wyłudzaczy.

Tajemnicze usługi VOD

Gdzie byście zajrzeli chcąc obejrzeć jakąś nowość filmową lub coś z klasyki kina? Pewnie Netflix, Disney+, Amazon Prime, HBO Max, ewentualnie jakieś serwisy P2P. A słyszał ktoś o takich serwisach VOD, jak Playvod albo Watchmovie? A może ktoś świadomie korzysta z ich usług? Szczerze wątpię, ale jeśli tak, dajcie znać w komentarzach. To właśnie z dostawcami ostatnich dwóch platform VOD operatorzy GSM podpisali umowy na pośrednictwo w postaci płatności mobilnych. No cóż, takie prawo wolnego rynku – jeśli dwie firmy chcą współpracować, nic nam do tego.

Postanowiłem jednak sprawdzić jak płatności mobilne wyglądają „od kuchni”. W tym celu zacząłem przeszukiwać strony operatora Play, z którego usług korzystam w poszukiwaniu informacji na temat tejże oferty. Jedyne, co udało mi się ustalić, to że usługa ta nazywa się „Zapłać z Play” oraz wyjaśnienie zasady jej działania od strony abonenta: na stronie usługodawcy podajemy nasz numer tel., otrzymujemy kod SMS, który przepisujemy w formularzu, a operator GSM dolicza nam wartość zakupu do faktury (przypominam, że w opisywanym powyżej przypadku opłaty zostały doliczone bez żadnego odwiedzania strony i przepisywania kodu).

Ja jestem jednak zainteresowany tą usługą nie jako klient końcowy, a jako sprzedawca, który chciałby skorzystać z takiego pośrednictwa operatora GSM w płatnościach. Drążę więc temat w biurze obsługi. I tutaj zaczyna się niezły cyrk. A może bardziej dramat, bo w kilku aktach. Dla ułatwienia – klient (ciemne tło) to ja. Spróbujcie zliczyć konsultantów, pomiędzy którymi błądziłem.

Akt I „Nie rozumiemy się”:

Akt II „Nie mamy takiej usługi”

Akt III „A może jednak mamy, ale nic o niej nie wiemy”

Tak więc po rozmowie z konsultantami: Wiktorią, Szymonem, Natalią, Play i Karoliną dalej nic nie wiem o usłudze, ale mam adres, pod którym mogę się dowiedzieć. 23 marca o godzinie 10:50 wysyłam więc poniższego maila:

Dzień dobry.
Dostałem ten kontakt na Państwa czacie pomocy. Chciałbym się dowiedzieć gdzie mogę znaleźć Państwa ofertę kierowaną do sprzedawców usług cyfrowych w zakresie płatności mobilnych.
Jestem dostawcą treści (kursów online) i chciałbym udostępnić swoim klientom możliwość płacenia przez usługę „zapłać z Play”.
Będę wdzięczny za informację gdzie mogę zapoznać się z ofertą w tym zakresie i jakie wymogi musi spełnić dostawca usług aby podpisać z Państwem taką umowę.

Maila wysłałem ze służbowego adresu w domenie, w której sprzedaję treści cyfrowe, m.in. kursy online. Nie było więc podstaw by takiego maila zignorować. Gdy piszę ten tekst jest 19 maja. Przez blisko 2 miesiące nikt w biurze obługi klienta biznesowego nie znalazł jednak czasu by mi odpisać i wyjaśnić zasady funkcjonowania tajemniczej usługi.

Serwis playvod.pl

Czekając na odpowiedź biura obsługi klienta biznesowego sieci Play postanowiłem przyjrzeć się serwisowi, w którym to rzekomo zakupiłem usługi doliczone mi do faktury. Strona playvod.pl (celowo nie będę linkował) to serwis VOD oferujący, z tego co naliczyłem, około 260 filmów. Za tę „przepastną” bibliotekę płacimy 14,99 zł tygodniowo, czyli ponad 60zł miesięcznie.

Dla porównania – za połowę tej kwoty Netflix oferuje kilka tysięcy filmów (w tym nowości i własne produkcje) oraz ponad tysiąc seriali. Dlaczego o tym wspominam? Bo jest to istotny aspekt w rozważaniu na ile serwis playvod.pl jest realną i konkurencyjną rynkowo platformą VOD, a na ile przykrywką do wyłudzania płatności. Wróćmy jednak do samego serwisu. Po wybraniu tytułu do obejrzenia pojawia nam się poniższa strona z formularzem:

Z punktu widzenia przepisów RODO do formularza tego można mieć kilka zastrzeżeń:

  • brak wyraźnego pytania o zgodę na przetwarzanie danych
  • brak spełnienia obowiązku informacyjnego (klauzuli informacyjnej, którą można znaleźć w innym miejscu serwisu, jednak dobra praktyka nakazuje podanie jej w chwili zbierania danych )
  • brak jednoznaczności – przycisk wysyłania zatytułowany został „Akceptuję regulamin”, ale jaki regulamin?

Na małym ekranie (np. smartfonie) użykownik, jeśli nie przewinie strony do dołu, może wysłać formularz nie widząc zawartych pod nim informacji o opłatach i regulaminach. Powyżej przycisku jest jedynie informacja o tym, że dostęp do filmów zostanie odblokowany po wpisaniu numeru telefonu i otrzymaniu kodu SMS-em. Taka kolejność elementów na stronie stawia pod znakiem zapytania intencje właściciela serwisu. Co więcej, umieszczone już pod przyciskiem i małą czcionką zdanie „Akceptuję treść regulaminu PLAYVOD” kieruje nas do strony: https://m.playvod.pl/regulamin , która nie istnieje, w efekcie czego trafiamy ponownie na stronę główną serwisu.

W stopce strony zakupowej znajdują się jeszcze linki „Polityka prywatności” oraz „Cookies” (oba prowadzą na stronę główną) oraz adres email: „[email protected]” (zapamiętajmy go na później). W menu głównym serwisu znajdziemy przycisk „Informacja ADO” kierujący nas do poniższej strony:

informacja o Administratorze Danych Osobowych PlayVOD
Zawartość strony „Informacja ADO”

To nie błąd, że strona wygląda jak powyżej. Sprawdziłem w kilku przeglądarkach. Dla wygody wklejam zawartość komunikatu o Administratorze Danych Osobowych:

Informujemy, że wskutek połączenia spółek DA Mobile sp. z o.o. oraz Pass2Mobile sp. z o.o., nowym dostawca serwisu Playvod stała się spółka Pass2Mobile sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Spółka ta stała się także administratorem Twoich danych osobowych przetwarzanych do tej pory przez DA Mobile sp. z o.o.

W związku z powyższym zmieniły się dane kontaktowe dostawcy serwisu/administratora danych osobowych a tym samym w stosownym zakresie uległ także zmianie regulamin serwisu Playvod – Tutaj

Nowe dane to: Pass2Mobile Sp. z o.o., al. Jana Pawła II 22, 00-133 Warszawa, KRS: 0000717835, NIP: 5252739345, REGON: 369472664. Adres do korespondencji: al. Jana Pawła II 22, 00-133 Warszawa, adres e-mail: [email protected], numer telefonu: 222690002 (od poniedziałku do piątku, bez dni świątecznych, w godzinach 9:00-17:00).

Zasady przetwarzania danych osobowych nie uległy zmianie. Informacje w tym zakresie zawarte są Polityce Prywatności na stronie internetowej serwisu w zakładce Polityka prywatności. Zapewniamy, że w dalszym ciągu Twoje dane osobowe przetwarzane są zgodnie z RODO.

Jeżeli jednak w związku ze zmianą administratora danych osobowych nie wyrażasz zgody na przetwarzanie danych osobowych, możesz zgłosić sprzeciw wobec przetwarzania danych kontaktując się z nami Tutaj.

W dalszym ciągu masz prawo: dostępu do swoich danych osobowych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przenoszenia danych osobowych, wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Kolejne serwisy i spółki za nimi stojące

Za serwis są zatem odpowiedzialne spółki DA Mobile sp. z o.o. oraz Pass2Mobile sp. z o.o., a w zasadzie zgodnie z powyższym komunikatem aktualnie tylko ta druga. W zdaniu informującym o możliwości zgłoszenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych słowo „Tutaj” linkuje do strony www.dacare.pl. Pamiętajmy, że mamy jeszcze domenę justpay.pl, która występowała w mailu [email protected] w stopce strony z formularzem zamówienia. Zerknijmy więc na te dwie domeny. Serwis www.dacare.pl wygląda na główną stronę spółki Pass2Mobile. Nazwa nawiązuje być może do poprzedniej nazwy DA mobile sp. z o.o. Ze strony tej dowiadujemy się, że poza platformą playvod.pl firma posiada drugą, bardzo do niej podobną: watchmovie.pl:

serwis firmy Pass2Mobile - dacare.pl
podstrona „Nasze usługi” serwisu dacare.pl

W tym galimatiasie nie dziwi mnie już, że przycisk linkujący do serwisu watchmovie.pl jest po francusku. Wspomnę jeszcze tylko, że formularz kontaktowy pozwala na wysyłanie danych osobowych po http (bez szyfrowania).

Strona watchmovie.pl to w zasadzie kopia serwisu playvod.pl. Formularz zamówienia usługi wygląda również bardzo podobnie:

watchmovie.pl - formularz zamówienia usługi
Formularz zamówienia usługi watchmovie.pl

I podobnie jak wcześniej zdanie „Akceptuję treść regulaminu WATCHMOVIE” zlinkowane jest z nieistniejącą stroną, a w stopce występuje adres [email protected]. Zerknijmy więc na kolejną z domen.

Justpay.pl

Justpay.pl okazuje się być serwisem świadczącym usługi pośrednictwa w płatnościach pomiędzy operatorami GSM, a sprzedawcami. Jest to zatem coś w rodzaju bramki płatniczej podobnej do tych bankowych, ale integrującej płatności mobilne oraz SMS Premium różnych operatorów GSM, w tym największych z rynku polskiego.

serwis justpay.pl - pośrednik w płatnościach mobilnych oraz SMS premium.
strona www.justpay.pl – bramka płatności mobilnych i SMS premium

Na pierwszy rzut oka ciężko znaleźć dane firmy odpowiedzialnej za ten serwis. W danych kontaktowych występuje adres al. Jana Pawła II 22, Warszawa oraz numer tel. +48 22 269 00 02 – są one wspólne dla wszystkich omawianych dotychczas serwisów i spółek. Na stronie znajduje się jednak formularz reklamacyjny, w którym umieszczona została klauzula informacyjna RODO:

formularz reklamacyjny na stronie justpay.pl z klauzulą rodo
formularz reklamacyjny na stronie justpay.pl

Z klauzuli informacyjnej dowiadujemy się, że administratorem danych osobowych jest firma Digital Virgo Polska S.A. z siedzibą w Warszawie przy al. Jana Pawła II 22 (tel. 22 269 00 01, email [email protected]). Podobne dane znalazłem w serwisie dns.pl – w rejestrze NASK-u jako abonent domeny justpay.pl widnieje jednak firma Digital Virgo S.A. (bez słowa „Polska” w nazwie).

Wiele wskazuje zatem na to, iż wszystkie te firmy i serwisy są ze sobą powiązane. Potwierdzenie tego przypuszczenia można znaleźć w KRS-ie. Firmy Digital Virgo Polska S.A. oraz Pass2Mobile Sp. z o.o. są ze sobą powiązane przez dwie osoby występujące w zarządach obu spółek:

Rejestr KRS - powiązania pomiędzy spółkami Digital Virgo Polska oraz Pass2Mobile
Rejestr KRS – powiązania pomiędzy spółkami Digital Virgo Polska oraz Pass2Mobile

Wnioski

Nie chcę wysnuwać pochopnych wniosków, wolałbym aby czytelnik sam do nich doszedł. Pomocne mogą być odpowiedzi na poniższe pytania:

  • Czy serwisy VOD oferujące niewielkie w porównaniu do konkurencji biblioteki filmowe i w znacząco wyższych cenach mogły powstać jako przedsięwzięcia biznesowe mające zarabiać na uczciwej rynkowej rywalizacji?
  • Czy usługa pośrednictwa w płatnościach mobilnych, której dostawca pobiera prowizje rzędu 50% jest atrakcyjna dla sprzedawcy przy założeniu, że np. bramki płatności bankowych pobierają prowizje z przedziału 1-2%?
  • Czy to logiczne i rozsądne z biznesowego punktu wiedzenia, że wspomniane serwisy VOD jako jedyną formę płatności wybierają pośrednika z 50% prowizją?
  • Czy to czysty przypadek, że w zarządach spółek oferujących powyższe serwisy VOD oraz pośrednictwo w płatnościach mobilnych zasiadają częściowo te same osoby?
  • Czy to normalne, że operatorzy GSM posiadają w swojej ofercie usługi, o których ich pracownicy praktycznie nie wiedzą, i z których przeciętny klient nie jest w stanie skorzystać, ale bez problemu korzystają dziwne serwisy VOD i ich pośrednik płatności?

A co zrobić z niesłusznie naliczanymi opłatami?

Ponieważ operator Play nie przyjął reklamacji i zasugerował bezpośredni kontakt ze sprzedawcą, tak też zrobiłem. Pod numerem telefonu podanym jako kontakt na stronach wszystkich opisywanych spółek przez kilka dni próbowałem uzyskać jakąś informację. Jedyne co mi się udawało, to wysłuchanie 60 sekund nagrania, po którym połączenie jest automatycznie kończone.

14 kwietnia wysłałem więc na adres mailowy [email protected] poniższą wiadomość:

Dzień dobry,

w okresie 06.02.2023 do 20.03.2023 siedmiokrotnie naliczyli mi Państwo opłatę w wysokości 14,99 zł u operatora Play dla numeru tel. XXXXXXXXX.

Nie korzystałem nigdy z Państwa usług w związku z czym chciałbym wnieść reklamację i prosić o wyjaśnienie powodu naliczenia powyższych opłat. Jeśli była to usługa zamówiona rzekomo przeze mnie proszę o podanie okoliczności skorzystania z tej usługi (data, godzina, adres IP, tytuł filmu).

Ponadto na podstawie artykułu 15. Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych (RODO) proszę o udostępnienie poniższych informacji:

  • jakie dane osobowe związane ze mną przetwarzacie Państwo
  • jakie jest źródło pochodzenia tych danych
  • czy i komu dane te były udostępniane

Jednocześnie informuję, iż w razie braku odpowiedzi skorzystam z przysługującego mi prawa wniesienia skargi do organów nadzorczych (Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów).

Do dnia dzisiejszego nie otrzymałem żadnej odpowiedzi, co stanowi kolejne naruszenie przepisów RODO. Minął bowiem 30-dniowy termin na odpowiedź w związku z żądaniem udostępnienia przetwarzanych danych.

Niespodziewanie jednak krótko po wysłaniu powyższego maila sieć Play przysłała mi korektę faktury anulującą pobrane wcześniej opłaty. Również bez żadnych dodatkowych wyjaśnień.

Na koniec całej historii pozostaje tylko jedno pytanie. Ile jest osób, które nie miały tyle czasu, chęci bądź samozaparcia by wyjaśniać niesłusznie pobrane opłaty. Gdyby nie interesowało mnie to od strony zawodowej, sam pewnie machąnąłbym ręką. Znalazłem jednak ciekawy materiał na artykuł i mam nadzieję, że przyda się czytelnikom bloga.

Jeśli macie podobne doświadczenia z naliczonymi niesłusznie opłatami, podzielcie się koniecznie nimi w komentarzach. Zostawcie też maila by otrzymywać informacje o nowych treściach i zagrożeniach.


Zostaw e-mail aby otrzymać powiadomienia o nowościach oraz dostęp do wszystkich bonusowych materiałów przygotowanych wyłącznie dla subskrybentów.

71 komentarzy

  1. Hmmm czytając artykuł cieszę się, że zablokowałem wszystkie płatności mobilne w T-mobile jak tylko to wprowadzili. Mam wrażenie, że operatorzy na tym zarabiają, gdyby było inaczej to usługi premium czy zakupy mobilne byłby domyślnie zablokowane. Nie rozumiem po co operatorzy mają w dalszym ciągu takie usługi, bo albo powinny być domyślnie zablokowane, albo w ogóle usunięte z oferty. Nigdy nic dobrego z tego nie było. Ogromne prowizje, praktycznie w żadnym normalnym serwisie się tego nie stosuje (a jeśli już się stosuje to są dostępne również inne formy płatności jak karta płatnicza, blik itd)

    Proponuje każdemu zalogować się na swoje konto u operatora i wyłączyć takie rzeczy jak usługi premium (sms, mms, wap, blokada połaczeń premium), zakupy mobilne.

  2. Panie Jakubie,
    bardzo dziękuję za ten artykuł. Dzięki niemu uniknąłem niepotrzebnych wydatków.
    Również stałem się ofiarą tego – nie bójmy się nazywać rzeczy po imieniu – oszustwa naciągaczy z playvod.
    Nawet nie wiem przy jakiej okazji małżonka to dziadostwo aktywowała…
    Jeden mail do ich bok (jako szablonu użyłem treści z powyższego artykułu) załatwił sprawę.
    Jeszcze raz dzięki serdeczne!

    @Piotr
    Z Pańskiej rady również skorzystałem i zablokowałem te wszystkie „udogodnienia”.

    1. Witam. Też mam taki sam problem. Jak to dziadostwo dezaktywował,proszę o pomoc

    2. Mam pytanie, wie Pan może jak to zablokować w aplikacji play? Nie widzę nigdzie tej opcji 🙁

      1. Nie kojarzę niestety, nie korzystam z ich aplikacji. Blokadę zleciłem przez biuro obsługi na czacie.

    3. Szanowni Państwo, jest to sposób tworzenia fikcyjnego długu. Nie mamy pewności, jakie dane są udostępniane przez operatora Play w związku z czym po 5 lat ktoś może wystąpić do sądu o zapłatę kwoty z odsetkami.
      Zglaszalabym oszustwo na policję.

  3. Panie Jakubie, dziękuje za pana wysiłek. Ja jestem absolutnym laikiem w tym obszarze i odbijałam się od drzy (a właściwie telefonów) biura obsługi klienta Play. Spotkała mnie podobna przygoda, tylko ktoś zakupił sobie gry w moim imieniu, jakieś V dolce itp. Najgorzej, że naprawdę nikt z użytkowników telefonu nie potwierdza jakichkolwiek działań. Próbowałam zablokować płatności lub odstąpić od zakupów (zorientowałam się w dwa dni po transakcjach) -niestety niewiele to dało. Nawet z trudem i po wielu monitach otrzymałam info z Play kto, kiedy co kupił i kto był dostawcą. U mnie również pojawia się serwis justpay.pl . Dalej walczę i dziękuje za podpowiedzi. Mogę tylko przestrzec innych, aby nie byli pewni swoich działań w zakresie blokady płatności mobilnych. W moim przypadku jakiś atak i zakupy rozpoczął się właśnie od zdjęcia blokady zakupów mobilnych przez platformę play24 i następujących w ciągu 30 min. po nim zakupów.
    Pozdrawiam

    1. Uzupełnienie – po walce z wykorzystaniem wzoru Pana pisma – justpay.pl uwzględnił reklamację i skorygowała płatności w Play. Niestety to tylko połowa kwoty dopisanej do faktury. Nadal walczę z Play. Pozdrawiam.

  4. U mnie żona została oszukana na watchmovie – 4x po 22 zł. Na razie napisałem reklamacje do Plusa, ale skorzystam z Pana doświadczenia i poślę taką samą reklamację do watchmovie. Jak mi oddadzą pieniądze, to dam znać (jeśli nie zapomnę)

    1. Złożyłem w tym samym dniu reklamacje do Plusa i według Pana wzoru do watchmovie (nawet z błędem, bo nie poprawiłem „siedmiokrotnie” na „czterokrotnie). Z watchmovie odpisali mi, że niby aktywowałem wtedy i wtedy usługę po wpisaniu kodu PIN (co nie miało miejsca), ale uznają moją reklamację i oddadzą mi pieniądze. Mam im podać numer konta do przelewu. Wysłałem im numer i na razie nic nie oddali.
      Z Plusa odpisali mi dzisiaj rano, że też aktywowałem usługę, ale rozpatrzą reklamację pozytywnie i mają mi wysłać korektę faktury. Wspomnieli coś nawet o jakiejś innej usłudze worldglamour . me. Nie wiem czy to jest, ale muszę sobie kontrolować żeby zaś mi czegoś nie naliczyli.

  5. Miesiąc temu zauważyłem, że do mojego ojca na telefon przychodzą SMS o płatnej subskrypcji z jakimiś gówno stronkami z filmami. Myślałem, że ojciec sobie coś włączył samemu, poinstruowałem go, by tak nie robił, anulowałem subskrypcje zgodnie z instrukcją, myśląc, że to wszystko.
    Dzisiaj na fakturze zobaczyłem, że do teraz jesteśmy naliczani pomimo „anulowania” subskrypcji poprzez SMS. Wszedłem na podane strony (gdyż subskrypcje były dwie, jedna 14,99 zł co tydzień, druga 29,99 zł co miesiąc) w celu anulowania ich manualnie.
    Oczywiście nie da się tego zrobić, gdyż jedna strona nie działa, druga przerzuca na całkiem inna, na której podane jest, iż dany numer telefonu nie posiada subskrypcji.

    Wyslalem do obydwoch serwisow takiego samego maila jak Pan (ze zmienionymi danymi). Zobaczymy co z tego wyjdzie.

    1. Dzień dobry,

      W pierwszej kolejności pragniemy potwierdzić, iż serwis o którym mowa dotyczy treści pobieranych i/lub konsumowanych online.

      Aktywacja serwisu przez Użytkownika przebiegła poprawnie i dobrowolnie, w dniu [2023-04-01 15:10:58].

      Użytkownik numeru [XXXXXXXXX], przeglądając treści na stronach mobilnych w swoim telefonie komórkowy musiał kliknąć w baner reklamowy promujący portal. Następnie został przekierowany na stronę z ofertą. Użytkownik, aby poprawnie aktywować serwis musiał zaakceptować regulamin serwisu a następnie kliknąć na przycisk >>Zamawiam i Płacę<<.

      Zaraz po aktywacji serwisu, Użytkownikowi wysłano wiadomość powitalną SMS z ceną, pełnym regulaminem a także informacją jak zrezygnować z dostępu bez poniesienia żadnych kosztów. Dodatkowo, z serwisu można korzystać nieodpłatnie przez pierwsze 24 godziny okresu próbnego. Jeżeli rezygnacja z serwisu nastąpi przed upływem tego czasu, wówczas żadna opłata nie jest pobierana. W przeciwnym wypadku, po zakończeniu okresu próbnego wysyłana jest wiadomość SMS z informacją o przedłużeniu dostępu serwisu i potwierdzeniu pobrania opłaty dostępowej. Od tego momentu Użytkownik przedłuża dostęp do wszystkich treści dostępnych w serwisie.

      Z uwagi na powyższe uważamy, iż reklamacja nie jest zasadna.

      Potwierdzamy także, iż serwis został wyłączony w dniu [2023-06-03 13:03:35], a opłaty nie będą więcej pobierane.

      Odpowiadając na pytania:
      przetwarzamy tylko numer telefonu
      numer telefonu sczytany z karty sim przy zaakceptowaniu regulaminu.
      nikomu dane nie zostały udostępnione.

      W razie dodatkowych pytań, prosimy o kontakt.

      Z poważaniem
      Obsługa Klienta

      Czyli zero konkretow, wiadomosc kopiuj wklej. Dopiero po wyslaniu im screenow sms z 10 maja w ktorej probowalem anulowac subskrypcje odpisali mi w ciagu 3 minut to:

      Dzień Dobry,

      sms nie zostal odnotowany. Proponujemy zwrot opłat od 10 maja.

      Z poważaniem,
      Obsługa Klienta

  6. Dziękuje za pana artykuł. Dziś otrzymałem smsa z playvod o aktywowaniu usługi. Na podane adresy wysłałem trochę zmodyfikowaną wiadomość o reklamacji. W ciągu pięciu minut dostałem SMS z play i z playvod o dezaktywowaniu usługi. Na wszelki wypadek zablokowałem również płatności u operatora. Jeszcze raz dziękuje za pana prace i udostępnienie jej w internecie.

  7. Cześć,

    Mam podobną sytuację. Zaraz po pierwszej fakturze, dezaktywowałem możliwość płacenia za te usługi. Mimo wszystko spóźniłem się o 1-2 dni i po raz kolejny mi naliczyli opłaty. Wysłałem reklamacje do Play oraz do tego portalu. Odpisali mi z Play na czacie, że nie jestem odosobnionym przypadkiem i zajmą się moja reklamacją. Zobaczymy co dalej się wydarzy.
    Artykuł pierwsza klasa!

  8. Dzięki za ten artykuł, dziś miałam to samo u operatora Play. Dobrze że tam przypadkiem zajrzałam do aplikacji bo miałam zaległą fv do opłacenia. Wysłałam reklamację i do play i do tego złodzieja. W sumie Play też kradnie bo pobiera zyski z oszustwa. Dziwię się, że ten proceder trwa w najlepsze od lat.

  9. Witajcie. Dzięki temu artykułowi mogłam w trybie natychmiastowym zadziałać i po 1 dniu od rzekomo uruchomionej przeze mnie subskrypcji playvod jestem już po problemie. Oczywiście przeglądając internet nagle pojawił mi się komunikat że coś uruchomiłam. Ponieważ info dosłownie po sekundzie zniknęło. Wiem co robię i akceptuję więc byłam spokojna. Następnego dnia dostałam smsa że naliczono mi opłatę. Oczywiście google i szukanie pomocy co robić i natknęłam się na ten artykuł. Wysłałam maila na bok playvod i na drugi dzień poszłam do operatora sieci Play zgłosić reklamacje i zablokowa wszelakie zgody takich operacji. O dziwo koszt 14.99 widniał w aplikacji a w systemie Play nie. Również żadnych subskrypcji nie było zamówionych. Nadmieniłam Pani (wiadomo że nie ma wpływu na to ale było mi lepiej ) że operator jest współudziałowcem tego oszustwa ponieważ wystawiając fakturę czerpie z tego korzyści finansowe w jakimś % pomijając fakt ochrony danych osobowych które zgodnie z ustawą mają być zabezpieczane. Reasumując na drugi dzień otrzymałam maila z bok playvod w którym beszczelnie napisano mi że kliknelam opcje zamawiam i płace oraz akceptację regulaminu i informacje że anulowano subskrypcję. Z sieci Play również dostałam smsa o korekcie. Nie dajcie się oszustom. Pozdrawiam i autorowi artykułu dziękuję za trud i chęć podzielenia się walka z tym bezprawnym procederem.

  10. Dzisiaj zauważyłam, że 21.07 dostałam pierwszego sms o aktywacji usługi plavod i dzisiaj był 3 sms, zareklamowałam takim samym mailem i już po godzinie play uznał moją reklamacje i skasowali dodatki do faktury. Bardzo dziękuję za pomoc 🙂

  11. Te ku**y zmieniły teraz nazwę na KINODOM. Działają dokładnie tak samo jak opisane zostało to powyżej. Nic nie klikałem, dostałem sms z Play o aktywowaniu subskrypcji.
    .

    „Subskrypcja kinodom.pl została aktywowana, koszt 0/pierwszy dzień, potem koszt  14,99zl co 7 dni. Anulowanie: STOP KINODOM na 195 lub na pl.digitalgp.com Regulamin: http://www.kinodom.pl/regulaminKontakt: wyslij email: [email protected] lub zadzwon: 222690002″

    I drugi sms od tych złodzieji (w sumie to jedni i drudzy to banda oszustów…tfuu)
    .

    Witamy w KINODOM. Login: +48884868014 / Haslo: 4$tP do https://kinodom.pl kontakt: [email protected] i Tel 222690002

  12. Dziś dostała moja żona z pl.peak-workout.com na kwotę 9,99 za 7 dni. Czy można zatrzymać to SMS-em 195 STOP PEAK? Czy tylko mailem? Dziękuję za informacje.

    1. SMS pewnie wyłączy naliczanie, chociaż pewności mieć nie można. Mail jak ten podany powyżej powinien spowodować, że nasze dane zostaną usunięte i nie będą więcej przetwarzane. Oczywiście jeśli dostawca takiej usługi przejmuje się przepisami RODO.

  13. Identyczna sytuacja, jedyna różnica to nazwa „wykupionej” usługi, było to PLAYALLGAMES, ale adres e-mail i numer telefonu ten sam. Po przeczytaniu artykułu również złożyłam reklamację u dostawcy „usługi” (wcześniej bezskuteczna reklamacja w Play). Po dwóch dniach otrzymałam odpowiedź o pozytywnym rozpatrzeniu reklamacji i przesłaniu do operatora prośby o zwrot naliczonych opłat. Co ciekawe w odpowiedzi była podana informacja: „Rejestracja została zrealizowana po naciśnięciu przycisku „Akceptuje regulamin”, a następnie poprzez kliknięcie przycisku „Zamawiam i płacę”. Zamówienie zostało zrealizowane przy użyciu usługi Zamów z Play.”
    A fragment regulaminu mówi:
    „2. Aktywacja możliwa jest w następujący sposób:
    Użytkownik powinien wpisać[1] na stronie aktywacyjnej swój numer telefonu oraz kliknąć w wyodrębnione pole „Akceptuje regulamin”. Następnie Użytkownik otrzyma od Operatora na numer telefonu, który wpisał na stronie, wiadomość SMS z unikalnym kodem autoryzacyjnym PIN, który następnie powinien wpisać również na przedmiotowej stronie i go zatwierdzić klikając w wyodrębnione pole „Zamawiam i Płacę””
    W samej wiadomości pominięto więc autoryzację PINem (bo oczywiście nic takiego nie miało miejsca).
    Nie było również wiadomości z loginem i hasłem, które wg regulaminu powinny być wysłane po aktywacji usługi.

    Pomimo pozytywnego rozpatrzenia reklamacji jestem rozczarowana, ponieważ wiem, że proceder będzie nadal kontynuowany i ludzie nadal będą naciągani, a nawet nie przyjdzie im do głowy składanie reklamacji.

    1. Dzień dobry,
      Mam ten sam problem. Fv ba firmę. Z telefonu korzysta pracownik. Nigdy i niczego nie zamawiał (wierze mu). Play odsyła do dostawcy usługi. Nie wiem gdzie mam pisac, żeby zrobić reklamacje. Proszę o pomoc

  14. Dzień dobry,
    po otrzymaniu faktury z Play zauważyłam, że córce naliczona została kwota za SMS-a, którego otrzymała, a nie wysłała jak widniało na fakturze. Zgłosiłam problem na czacie Playa, ale podobnie jak w Pana relacjach, odpowiadali, że nie mogą nic zrobić, jedynie zablokować usługi Premium. Napisałam wiec maila na Obsługa Klienta o następującej treści:
    „Dzień dobry,
    Po otrzymaniu faktury nr XXXXXXX zauważyłam, że na numerze XXXXXXX mam naliczoną opłatę za Wiadomość PREMIUM (numery specjalne) 1 szt.na kwotę 30,75 z numeru
    92571 jako wiadomość wychodząca. Żaden taki SMS nie został wysłany z tego numeru. Opłata została naliczona za SMS, który był przychodzący w dniu 03.08. br. o godzinie 14:52 – skan ekranu telefonu przesyłam w załączeniu. Nie odpowiadałam na tego SMS-a, ani nie wchodziłam w linka, który w nim był. Dopiero po otrzymaniu i przeanalizowaniu faktury zauważyłam, że została naliczona dodatkowa kwota 30,75 zł.
    Bardzo proszę o sprawdzenie i korektę mojej faktury.”
    Nie otrzymałam na niego odpowiedzi jak na razie.

    W internecie gdzieś znalazłam informację, żeby pisać reklamacje na adres: [email protected].
    Napisałam podobnego maila jak do Playa, z prośbą o zwrot kwoty. Otrzymałam odpowiedź o następującej treści z adresu: [email protected] :

    „temat: reklamacja-naliczona opłata za otrzymany SMS 92571 [[CS-591201]]

    Dzień dobry,
    Zgodnie z rejestrami ze wskazanego numeru w dniu 2023-08-03 14:52:13 odnotowano wysłanie wiadomości sms pod numer sms premium 92571 o treści:
    IQR Q04 656773287 Chcę uzyskać szczegółowe informacje

    Operator Play rejestruje i nalicza opłatę za każdy wysłany przez użytkownika sms.
    Zamówienie sms było jednorazowe i dotyczyło dostępu do testu na inteligencje IQ-LAB

    Mając na względzie otrzymaną reklamację zostanie dokonany zwrot poniesionych kosztów dostępu do serwisu. W tym celu prosimy w mailu zwrotnym wskazać dane do realizacji zwrotu poprzez przelew bankowy – numer konta oraz imię i nazwisko odbiorcy.

    Z poważaniem
    Zespół Obsługi Klienta”

    Zastanawiam się czy podawać nr konta do zwrotu? Czy to nie powinno być załatwione przez Playa? Czy spotkał się Pan, lub może ktoś, z tym, że reklamacja została uwzględniona i opłata została zwrócona na podane konto? Będę wdzięczna na wszelkie sugestie.

    1. Nie znam takiego przypadku, ale podanie własnego numeru konta bankowego raczej nie wiąże się z żadnym ryzykiem.

  15. pewnie jest tysiące oszukanych w ten sposób ludzi. można by zrobić jakiś pozew zbiorowy? Mam ten sam problem i walczę z Orange

  16. właśnie zostałam oszukana wiem ten sposób tyle, że w plusie. oczywiście nikt nic nie wie, operator nie potrafi wytłumaczyć co to i dlaczego. Czuję się oszukana przez własnego operatora, u którego jestem 20 lat! i nawet nie wiem czy uda mi się cokolwiek odzyskać

    1. Proszę spróbować procedury, którą opisałem w artykule. Z komentarzy i telefonów, które otrzymuję wynika, iż jest skuteczna.

      1. Plus ma 30 dni na odpowiedź, więc czekam.. A celebspot.tv odpisali w ten sam dzień i w ten dzień też otrzymałam zwrot pieniędzy. Niestety oszuści z drugiego „portalu” cześć odpowiedzieli, że dokonałam subskrypcji więc nie ma podstaw do reklamacji. Co w tej sytuacji? nie wpisywałam żadnego pinu, mam się odwołać? cóż więcej mogę napisać, użyłam już wszystkich argumentów chyba. „Postraszyłam” urzędami, a nawet policja i jak widać nic sobie z tego nie zrobili.

        1. a możesz mi podpowiedzieć na jaki adres napisałać do celebspot.tv? Ja też dostałam 5 obciążeń od nich i nic nie kojarzę bym kupowałą, aktywowała czy też używała Pinu z przesłanego smsa

      2. zostałam oszukana przez dwie strony. jedni oddali kasę w ten sam dzień, drudzy odpisali ze subskrybowalam, więc nie ma podstaw do reklamacji. Nie zrobiłam tego więc nie wiem jak się odwoływać bo jak mam udowadniać, cos czego nie zrobiłam

      3. Witam też zostałam naciągnięta na dużo kwotę zekomo kupiłam subskrybuj ale nie robiłam tego i dostawała SMS kod pin ale nic nie przychodziło na telefon i stało się w jeden dzień i szukam pomocy

  17. Dziękuję za dobry artykuł,który bardzo był pomocny.Miałem podobną sytuaję z ofertą kinodom ale gdy naliczono mi opłatę dodatkową 14.99 a nie korzystałem z takiej usługi to złożyłem reklamację eedług Twojego wzoru i o dziwo zaraz dostałem korektę faktury gdzie opłata została anulowana.Dzięki za pomoc.Pozdrawiam

  18. Dziękuję za ten artykuł. Wiele wyjaśnił. W moim przypadku zaczęło się od próby zamknięcia reklamy na mobilnej stronie wirtualnej polski (gratuluję kontroli reklamodawców) – być może nie trafiłem celnie w przycisk i kliknęła się jakaś „subskrypcja” – nie wiem, nie mogę tego zweryfikować – jednak łatwość z jaką się to dzieje, jest przerażająca. Dalej, dostałem dwa smsy – od nieznanego numeru o aplikacji KINODOM i subskrypcji a potem drugi od sieci play. Wkurzyłem się – nie miałem też pewności czy wysyłając sms o jakiejś treści na nieznane mi numery nie wpakuję się w jeszcze większe kłopoty, więc wszedłem najpierw na stronę Play a potem do aplikacji Play i nie znalazłem opcji wyłączenia tej usługi, więc napisałem na firmowym czacie. Człowiek, który mi odpisywał, zablokował mi od razu usługę płatności mobilnych, ale poinformował, że została już pobrana opłata 14.99 (choć KINODOM informuje, że pierwszy dzień jest za 0zł) powiedział też, że – uwaga – „Niestety również nie wiem jak to zostało pobrane, jednak z doświedczenia wiem że zwracają tą kwote ” no i po dłuższej dyskusji wyłączył się. (próbowałem go przekonać do tego, że to PLAY jest odpowiedzialny za to, że ich system umożliwia oszustwo – co więcej z jego własnej wypowiedzi wynika, że wiedzą o tej możliwości i nic z tym nie robią.
    Ze swojej strony od razu tu napiszę, że nie chcę tego zostawić – spróbuję rozkręcić z tego większą aferę, wg mojej oceny jest to nieuczciwe działanie sieci – NIE MOŻE BYĆ TAK, że w poważnym telekomie jest domyślnie włączona usługa, która umożliwia w tak łatwy sposób wyłudzić pieniądze nieuczciwym firmom.

  19. Dostałem taki SMS:

    Subskrypcja kinodom.pl została aktywowana, koszt 0/pierwszy dzień, potem koszt 14,99zl co 7 dni. Anulowanie: STOP KINODOM na 195 lub na pl.digitalgp.com Regulamin: http://www.kinodom.pl/regulaminKontakt: wyslij email: [email protected] lub zadzwon: 222690002

    Napisałem odrazu do PLAY żeby usuneli wszystkie subskrypcje, smsy premium, płatności mobilne itd
    I NIE USUNELI OSZUŚCI!!!
    Następnego dnia dostałem taką wiadomość:

    Naliczyliśmy opłatę 14,99zl (koszt za 7 dni) za subskrypcje kinodom.pl. Anulowanie: STOP KINODOM na 195 lub na pl.digitalgp.com Regulamin: http://www.kinodom.pl/regulamin Dostep do serwisu na http://www.kinodom.pl/regulamin Kontakt: wyslij email: [email protected] lub zadzwon: 222690002

    I znowu piszę do BOK co się dzieje i odpowiedź pana „Dominika P.” to „z tego co widzę było zlecenie włączenia blokady, ale musiał postwać jakiś błąd w systemie”. CO ZA BEZCZELNOŚĆ wczoraj on też mnie obsługiwał i włączał te blokady. plus taki że dostałem rabat prokliencki w wysokosci 15zł. Ale nie widzę go nigdzie w aplikacji więc pewnie kolejne oszustwo.

    Dziękuję że napisałeś ten artykuł, niestety nie udało mi się ochronić mimo że znalazłem ten artykuł zanim zabralo mi pieniądze z konta 🙁

  20. Witam,
    Miesiąc temu do mojej faktury została naliczona subskrybcja na 229,90zł na jeden z moich numerów w Pakiecie Grupa M.
    Okazało się że zakup mobilny to była, to gra ze sklepu „Kinguin”.
    Gra nie została zakupiona nigdy, a smsy które przyszły nie zostały w żadnen sposób zrealizowane i po prostu wrzucone do spamu.
    Napisałem reklamację z godnie z powyższymi wytycznymi i została ona odrzucona ponieważ (odpowiedź):

    29 września 2023 roku, odnotowaliśmy aktywację subskrypcji mobilnej – Kinguin Order ID: VS#########, jednej z usług „Zamów z Play”. Za zrealizowaną usługę, do faktury F/5020#####, doliczyliśmy 229,90 zł. Opłaty naliczyliśmy prawidłowo, zgodnie z cennikiem i regulaminem.
    , oraz
    W kwestii udostępniania danych powiązanych z numerem 5######, potwierdzam, że nie udostępniamy Pana danych, żadnym podmiotom zewnętrznym. Posiadane dane wykorzystujemy tylko w zakresie obsługi zgłoszeń oraz świadczenia usług telekomunikacyjnych. Zapytanie o udostępnienie danych, proszę kierować bezpośrednio do rzeczowego podmiotu.
    Dane osobowe naszych Abonentów mogą być przez nas udostępniane jedynie na podstawie stosownych umów:
    procesorom w związku z wykonywaniem przez nich działań zleconych przez Operatora,
    podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów prawa,
    podmiotom kontrolnym i nadzorczym,
    biurom informacji gospodarczej,
    instytucjom zajmującym się dochodzeniem należności, w tym przedsiębiorcom zajmującym się windykacją i obrotem wierzytelnościami oraz ich pełnomocnikom.

    Do sklepu Kinguin również pisałem ale oni odpychają się faktem iż wszystko zostało zakupione wg procedur i danych mi nie udostępnią bo jest „RODO”.

    Jakieś pomysły? Proszę o pomoc.

    1. Wygląda na to, że tutaj usługa została aktywowana przez innego dostawcę niż opisywany w artykule. Kinguin nie może się zasłaniać przepisami RODO przy prośbie o udostępnienie danych na własny temat. Jest wręcz zobowiązany przez to RODO by te dane udostępnić osobie, której one dotyczą. Proszę spróbować powołać się na Art. 15 RODO i zażądać udostępnienia danych.

      1. Powołałem się i… odpowiedź:
        Dzień dobry,

        Jeżeli dotrze do nas oficjalny dokument z Policji, wątek będzie kontynuowany przez nasz dział prawny.

        Niestety nie jesteśmy w stanie zaoferować innego wsparcia z naszej strony.

        Na tę chwilę traktujemy sprawę jako zamkniętą.

        Pozdrawiam
        Pauline

        1. Osobiście poinformowałbym ich, że w takim razie przekazuję skargę do Urzędu Ochrony Danych Osobowych w związku z odmową spełnienia żądania z Art. 15 RODO. Warto też sprawdzić w jakichś politykach prywatności czy firma ma swojego Inspektora Ochrony Danych i to z nim się w tej sprawie komunikować. Pytanie jeszcze gdzie ta firma ma siedzibę bo jeśli poza EU to mogą mieć blade pojęcie o przepisach dot. ochrony danych osobowych. W krajach europejskich powinien funkcjonować organ będący odpowiednikiem naszego UODO. Tylko wówczas w korespondencji powołujemy się nie na RODO, a na GDPR (odpowiednik europejski). Przepisy dotyczące obowiązku udostępnienia danych osobie, której one dotyczą pozostają niezmienne. Jeśli to nadal nie przyniesie skutków, to rzeczywiście złożyłbym skargę do UODO lub jego odpowiednika.

          1. Szanowny panie Jakubie.
            Czyni pan dobro, więc i ja jestem zobowiązany, się odwdzięczyć. 5.11.23r spotkało mnie to samo, o czym Pan pisze, w artykule – zmieniła się tylko nazwa KINODOM. Po dzisiejszym otrzymaniu SMS-a, że potrącono mi 14,49zł przez PLAY, zainteresowałem się jak do tego doszło. Znalazłem Pana artykuł, i dostosowałem się do wytycznych, i napisałem, do mojego operatora, Virgin mobile (Play) o wyjaśnienie tej sytuacji, oraz w tym samym czasie, do samych odpowiedzialnych za proceder [email protected]. O dziwo, za kilka godz otrzymałem SMS-a że zostałem wyrejestrowany z usługi cyklicznej kinodom.pl. Za minutę przyszedł drugi, że reklamacja dotycząca usługi została uznana, i otrzymam zwrot 14.99zł – który zaznaczyłem w e-mail. Jeszcze raz dzięki za pomoc (zaoszczędził mi Pan dalszego stresu) Buduje to, że są jeszcze dobrzy ludzie – dziękuje.
            Roman.

          2. Dziękuję, cieszę się, że czas poświęcony na analizę i napisanie artykułu nie poszedł na marne. Dziwi mnie jednak jak długo ten proceder trwa i że nie zainteresował się tym żaden organ typu UOKiK.

  21. Mi aktywowali usługę na numer który jest jako karta do routera. Nie było fizycznej możliwości aby ktoś kliknął na jakiś link czy podał kod z sms. Podczas rozmowy z konsultantem Orange stwierdzono że „router ma wirusa”.
    Oni sami sobie aktywują te usługi więc nie obwiniajcie się bo nie macie na to wpływu.

  22. Witam dzisiaj otrzymałem taki SMS. Czy mam się spodziewać cyrków z tym z uważanych?
    „Wpisz 5666 na stronie www i zatwierdz przyciskiem, aby aktywowac subskrypcje KINODOM, ktorej koszt wynosi 14,99 PLN z VAT co 7 dni. „

    1. Wygląda na to, że zmienili formułę – dotychczas SMS informował o aktywacji usługi i możliwości jej wyłączenia. Z tego SMS-a wynika, że wymagają potwierdzenia by aktywować.

      1. Nawet nie pamiętam co kliknąłem, ale nigdzie numeru nie wpisywałem. Dla mnie numer był zhakowany ciasteczkami. Banda złodziei.

        Subskrypcja kinodom.pl została aktywowana, koszt 0/pierwszy dzień, potem koszt  14,99zl co 7 dni. Anulowanie: STOP KINODOM na 195 lub na pl.digitalgp.com Regulamin: http://www.kinodom.pl/regulaminKontakt: wyslij email: [email protected] lub zadzwon: 222690002

  23. witam, mi również Play naliczyło kilkaset złotych za zakup mobilny gier których nie wykonałem, na stronach Play wyczytałem że każdy taki zakup jest autoryzowany smsem albo przynajmniej informacją że taki zakup został wykonany, na swoim billingu nie mam żadnych smsów przychodzących w rozpatrywanym okresie, Play narazie umywa rece i kieruje do justpay, s.fortumo i kinguin. nie wiem co mam robić czy musze opłacić tą bardzo dużą fakturę, sprawe zgłosiłem do Play telefonicznie natomiast do pozostalych emailowo.

  24. Ja również zostałam oszukana. Do FV Play została doliczona kwota 215,79zł. Operator odsyła do Kinguin, Kinguin umywa ręce i bezczelnie informuje, że żadnych danych związanych z, nota bene, rzekomo moim zakupem nie udostępnią. Groźby przekazania sprawy do prawnika, na policję, do UODO nie skutkują. Odpowiedzi: proszę iść na policję, dla nas sprawa jest zamknięta. Dosłownie tak odpisali. Jak działać?

    1. Niestety temat aplikacji Kinguin nie jest mi znany i nie wiem czy jest on w jakiś sposób powiązany z firmami i mechanizmami działania opisanymi w artykule. Na pierwszy rzut oka wygląda na to, że nie – firma ma siedzibę w Honk Kongu. To może wyjaśniać ich lekceważące podejście do wniosków odnoszących się do RODO. Wygląda na to, że jest to serwis handlujący kluczami licencyjnymi do oprogramowania i gier. Dochodzenie zacząłbym od rozmowy ze swoimi dziećmi czy przypadkiem nie skusiły się na jakieś „promocje” w serwisie kinguin.net – są tam sprzedawane klucze do gier m.in. z bardzo popularnej platformy dla graczy – Steam. Może pod promocją kodu za kilka, kilkanaście złotych kryje się regulamin, z którego wynika, że po miesiącu następuje jakieś dużo droższe odnowienie. Postaram się temu przyjrzeć i może napisać coś więcej na ten temat jeśli uda mi się ustalić szczegóły.
      Prośba do osób, które zetknęły się z tym problemem o podzielenie się szczegółami – czy korzystaliście z jakichś aplikacji, za które przyszła płatność, kupowaliście jakieś klucze w serwisie kinguin.net albo braliście udział w jakichś losowaniach kluczy lub innych dóbr związanych z grami? Dopytajcie też o to swoje dzieci.

      1. nawiązując do powyższych informacji Ann i wcześniej moich, play na swojej stronie internetowej informuje
        „Czy otrzymam sms potwierdzający zakup?
        Tak. Każda transakcja jest potwierdzana SMS-em. Otrzymasz go od Play lub z numeru skróconego 80XXX.”
        ja takich SMSów nie dostałem wogóle od play na nr na który naliczono opłaty za wykonane zakupy mobilne nie widać ich w billingu, czy w tym można dociekac swoich praw i korekty faktury???

    2. Ja w fakturze od PLAY za ostatni okres od grudnia 2023 do stycznia 2024 też otrzymałem dwie opłaty na kwoty 220,22 PLN za jakieś zamówienia których nie robiłem, nigdy nie miałem do czynienia ze stroną KINGUINI jak również nikt z domowników, nie wiem co robić bo PLAY po złożeniu reklamacji odpisał, że „nie jest Sprzedawcą usług. W związku z czym kwestie dotyczące aplikacji i płatności naliczonych za zakupione aplikacje należy kierować bezpośrednio do dostawcy”. Oczywiście strona Kinguini nie ma chyba żadnej sensownej pomocy w tych tematach, nie wiem co robić, z kim się kontaktować i jak… ?

  25. Witam,
    Ja mam podobny przypadek ze stroną busuu.com. Nauczanie języków. Narazie wysłałem wiadomość do nich, a w PLAY zablokowałem płatności. Dziękuje autorowi za artykuł. Trzeba uważać na SMSy, zwłaszcza dzieci uczulcie na takie podejrzane wiadomości aby Was informowały. Moja córka dostała takiego sms`a i zignorowała. Ja się dopiero dowiedziałem jak dostałam fv. Pięć razy pobrali opłatę.

  26. Dziękuję za artykuł, właśnie piszę reklamację. Zdziwiła mnie wysoka faktura do zapłacenia, a tam takie kwiatki. Po raz kolejny utwierdzam się w „ręcznym’ płaceniu faktur, a nie przez automatyczne polecenie zapłaty.

  27. Witam,
    u mnie również nagle wyrosła dopłata 45 pln za usługę „kinodom.pl” – żeby było śmieszniej na numerze do którego tylko ja mam dostęp i który jest używany tylko jako numer alarmowy dla pewnego grona klientów do zgłaszania awarii(a więc nie „wychodzi” z biura, są na nim tylko odbierane połączenia). Faktycznie dostałem sms-a o aktywacji usługi ale – jako że żadnej usługi nie aktywowałem – olałem temat do czasu aż nie przyszła faktura. Oczywiście konsultant na czacie stwierdził „to nie my, my tylko pobieramy kase” – niestety na pytanie „A jakby się zgłosił do was perski książę i twierdził że za 500$ puknąłem mu księżniczkę też doliczycie mi do faktury? Ktoś te żądania zapłat weryfikuje?” odpowiedzi się nie doczekałem…zablokowałem płatności mobilne, wg wzoru napisałem reklamację na [email protected] i czekam co będzie dalej…

    1. U mnie sukces, po 9 godzinach od napisania reklamacji otrzymałem informację kiedy rzekomo zasubskrybowałem usługę (po północy z niedzieli na poniedziałek kiedy smacznie spałem) oraz info o wyłączeniu subskrypcji i uznaniu reklamacji. Do operatora Play zostanie zlecona prośba o zwrot/korektę faktury. Dziękuję panie Jakubie za szczegółowe opisanie oraz pomoc w rozwiązaniu problemu.

  28. Witam,
    niestety moja mama dostała wczoraj takiego smsa:
    Subskrypcja kinodom.pl została aktywowana, koszt 0/pierwszy dzień, potem koszt 14,99zl co 7 dni. Anulowanie: STOP KINODOM na 195 lub na pl.digitalgp.com Regulamin: http://www.kinodom.pl/regulaminKontakt: wyslij email: [email protected] lub zadzwon: 222690002
    Należy do sieci Play ale nie ma abonamentu tylko numer, który doładowuje co miesiąc kwotą 30zł.
    Czy ktoś się może orientuje czy w tym przypadku też mogą wystawić jakąś fakturę czy to jej raczej nie dotyczy?
    Z góry dziękuję za odpowiedź.
    Pozdrawiam

  29. Proszę o kontakt osoby poszkodowane przez ten zakup zamieszany z firmą KINGUIN, skontaktowała się ze mną pani sprzedająca u operatora PLAY po tym jak ja dopytywałem się o całą sytuację u nich i reklamacje. Powiedziała, że kolejna osoba z reklamacją przyszła i po tym przypomniała sobie mój przypadek, poprosiłem aby podała tym kolejnym oszukanym kontakt do mnie, skontaktowały się ze mną osoby z mojej okolicy. Byłem na policji ale zostałem potraktowany raczej z niedowierzaniem, zgłoszenie mimo wszystko przyjęte. Teraz będzie łatwiej to udokumentować i namierzyć od czego to się dzieje jeśli inni też wskażą jakieś okoliczności. Zapraszam do kontaktu.

    1. Witam
      Ja tez w grudniu dostałam zwiększoną fv z PLAY na 1500 zł za zakupy na platformie Kinquin, CSGO i inne. Sprawa zgłoszona na policje, Kinquin, tak jak wyżej pisaliście, ma nas w głębokim poważaniu. Reszta platform jest z Hongkongu więc nawet nie chce się logować na ich stronie. Zresztą tak samo jak PLAY. Co ciekawe, na nr telefonu, ktoś założył 4 aplikacje PLAY 24 i zdjął blokady usług mobilnych, bez mojej zgody, bez smsa, bez maila. Play odbija pałeczkę że nie odpowiadają za udostępnianie nr osobom trzecim. Załamać się można. Za tydzień maja mi wyłączyć usługę za nieopłacenie faktury. Nie wiem jak to rozgryźć.

    2. Dzień dobry,
      Również zostałam oszukana…. do mojego rachunku PLAY doliczono prawie 600zł za rzekome transakcje KINGUIN i CSGO. Transakcji dokonano w dniach 27.12 – 28.12.
      Dziwnym trafem zniknęła blokada usług mobilnych…. jedna z transakcji została zrealizowana w nocy, podczas gdy telefon posiada aplikację family link, która blokuje urządzenie w godzinach nocnych….
      Myślę, że trzeba byłoby rozpocząć od złożenia pozwu przeciwko PLAY….

  30. Witam,

    bardzo dziękuję autorowi treści artykułu. Dzięki Panu udało mi się ustrzec naliczeniom opłat za usługę, której ani ja ani żona nie zamawialiśmy.

    Poniżej przebieg zdarzeń.

    Dziś żona z rana dostała sms o rzekomej aktywacji subskrypcji PLAYALLGAMES (dokładna treść jak w kometarzach powyżej: PIERWSZY DZIEŃ 0ZŁ, A OD JUTRA 14,99zł/za 7 dni).

    Już mieliśmy olać temat i uznać, że to spam. Ale nie dawało mi to spokoju więc zadzwoniłem do swojego operatora PLAY. Tam pan powiedział, że na moim nr telefonu jest włączona usługa płatności mobilnej/ZAPŁAĆ Z PLAY. Nie wiedząc, że coś takiego istnieje pan z infolinii zaproponował dezaktywację tej usługi, aby w przyszłości nie można było płacić moim numerem telefonu. Ps. ktoś powyżej pytał czy jeśli się ma numer na kartę to też środki pobiorą, otóż NIESTETY TAK. Środki pobrane zostaną z dostępnych na koncie operatora komórkowego lub zapewne zaraz po doładowaniu, jeśli w danym momencie są niewystarczające. Tu link do PLAY: (https://www.play.pl/uslugi/zakupy-mobilne).

    Następnie poszukałem informacji o rzekomo aktywowanej usłudze i natknąłem się na ten artykuł.

    W związku z powyższym, wysłałem mail na adres [email protected] i [email protected] (oba maile były w otrzymanych sms). Przypomnę, że usługa dotyczyła jakichś usług z grami PLAYALLGAMES. Ale ta firm zapewne jest tą samą co oferuje VOD. Treść maila z małymi modyfikacjami, jak u autora artykułu.

    Dosłownie po około godzinie przyszedł sms żonie o treści: „ZOSTAŁEŚ WYREJESTROWANY Z USŁUGI CYKLICZNEJ PLAYALLGAMES…”. Jednocześnie w tym samym czasie dostałem odpowiedź na reklamacyjnego maila, że usługa jest dezaktywowana, a opłaty nie będą naliczane. I tak samo jak ktoś pisał treść wyglądała następująco: „Rejestracja została zrealizowana po naciśnięciu przycisku „Akceptuje regulamin”, a następnie poprzez kliknięcie przycisku „Zamawiam i płacę”. Zamówienie zostało zrealizowane przy użyciu usługi Zamów z Play” – niestety nic takiego nie miało miejsca, to zwykli oszuści. Napisali również, że moje dane będą usunięte do miesiąca, zgodnie z RODO.

    Dzięki szybkiej reakcji i wysłaniu maila reklamacyjnego z odstąpieniem od subskrypcji udało się uniknąć opłat.

    Proponuję każdemu nie zwlekać z tematem reklamacji do danej firmy oraz usunąć u swojego operatora usługę płatności mobilnej.

    Dodatkowo proponuję wprowadzić u operatora PLAY „blokadę usług Premium w sieci Play” to jakaś dodatkowa funkcja, o której dopiero teraz się dowiedziałem. „Blokady obejmują następujące usługi Premium:

    a. połączenia głosowe Premium (połączenia na Numery Specjalne);
    b. wychodzące wiadomości Premium (SMS/MMS);
    c. przychodzące wiadomości Premium (SMS/MMS);
    d. Extra Usługi Premium.”

    Pozdrawiam

    1. Dodam, że podobna reklamacje złożyłem w PLAY, gdzie następnego dnia dostałem odpowiedź, iż usługa płatności mobilnych jest domyślnie włączona u wszystkich, a Pani kojarzy usługę PLAYALLGAMES, niestety PLAY nic nie jest w stanie zrobić z takimi oszustami. Jedynie blokować formę płatności mobilnych, a w związku z napotkaną przykra sytuacją proponuje 20zł bonusu na konto. Przykre…

      1. Witam,
        Dzisiaj w ciągu godziny od napisania emaila na bok dostałam taką odpowiedź.
        Nic natomiast nie napisali w sprawie pobranych kwot. Co dalej?

        Dzień dobry,
        Zgodnie z danymi zawartymi w rejestrach ze wskazanego w mailu numeru w dniu 2023-09-11 07:57:26 odnotowano rejestrację w serwisie subskrypcyjnym PLAYALLGAMES (dostęp do serwisu z grami playallgames.pl)

        Rejestracja została zrealizowana po naciśnięciu przycisku „Akceptuje regulamin”, a następnie poprzez kliknięcie przycisku „Zamawiam i płacę”. Zamówienie zostało zrealizowane przy użyciu usługi Zamów z Play.

        Serwis został dezaktywowany.

        Odnosząc się do wniosku o dostęp do danych na podstawie art. 15 RODO informujemy, iż administratorem danych osobowych użytkowników serwisu PLAYALLGAMES jest dostawca tegoż serwisu tj. Digital Global Pass.
        Jednocześnie informujemy, iż zgodnie z art. 12 ust. 3 RODO realizacja wniosku nastąpi w terminie do miesiąca licząc od dnia jego otrzymania.

        z poważaniem
        Zespół Obsługi Klienta

        1. Dzień dobry,
          mogę wiedzieć jaki finał ma ta historia? Ja w dniu dzisiejszym wysłałam pismo z reklamacją ws. playallgames.

  31. Dowiedziałam się że na fakturze pojawiła się dziwna kwota przyjżałam się temu bliżej i zobaczyłam że numer przypisany do mojego ojca że jest pobrana opłata za usługę kinodom.pl Napisałam do nich odrazu żeby tego się pozbyć i dostałam taką wiadomość „Rejestracja została zrealizowana po potwierdzeniu na stronie serwisu kodu PIN, który dostarczył SMSem operator komórkowy, poprzez kliknięcie przycisku  „Akceptuje regulamin”, a następnie kliknięcie przycisku „Zamawiam i płacę”. Zamówienie zostało zrealizowane przy użyciu Usługi Dostępowej Plus.” NIC TAKIEGO NIE BYŁO ROBIONE. Co za oszuści.

  32. Proceder nadal ma się dobrze tylko nazwy usług się zmieniają.
    Po komentarz widać że przoduje w tym PLAY.

  33. Anonimka M

    Mam taką samą sytuację .
    Złożyłam reklamację w Orange – odrzucili.
    Złożyłam reklamację na just pay to otrzymałam taką odpowiedź jak Pani Anonimka . Odpisałam używając emaila z artykułu :
    Nie korzystałem nigdy z Państwa usług w związku z czym chciałbym wnieść reklamację i prosić o wyjaśnienie powodu naliczenia powyższych opłat. Jeśli była to usługa zamówiona rzekomo przeze mnie proszę o podanie okoliczności skorzystania z tej usługi (data, godzina, adres IP, tytuł filmu).

    Ponadto na podstawie artykułu 15. Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych (RODO) proszę o udostępnienie poniższych informacji:

    jakie dane osobowe związane ze mną przetwarzacie Państwo
    jakie jest źródło pochodzenia tych danych
    czy i komu dane te były udostępniane
    Jednocześnie informuję, iż w razie braku odpowiedzi skorzystam z przysługującego mi prawa wniesienia skargi do organów nadzorczych (Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów).

    Dostałam odpowiedź :

    [email protected]
    13:16 (15 minut temu)
    do mnie

    Dzień dobry,

    Odnosząc się do złożonego wniosku o dostęp do danych na podstawie art. 15 RODO informujemy, iż administratorem danych osobowych użytkowników wskazanego serwisu jest dostawca danego serwisu. W związku z powyższym przedmiotowy wniosek powinien zostać skierowany bezpośrednio do administratora danych, w tym przypadku do spółki:
    minestar.pl – dostawca: DX-IT Damian Dujka, [email protected]

    Napisałam również na [email protected] ,
    czekam na kolejną odpowiedź.
    Nigdy nic nie zostało przez nas zakupione, godzina wykupienia to 00:36 gdzie wszyscy już spali o tej porze.
    Nie mam pojęcia gdzie jeszcze mam pisać. Przecież to oszustwo.

    1. Mam taką samą sytuację, pisalem reklamacje do Plusa, do dostawców usług. Część należności mi uznali i zrobili zwrot na konto ale nadal walczę o pozostałą kwote wynoszącą ok 530 zł. Podejmuję decyzję zgłosić sprawę na policje jako oszustwo i wyłudzenie, oraz będę pisać reklamacje do Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

  34. ja dzisiaj odkryłam dostakowe opłaty za płatne subsrybcje od play-hub.mobi (firma zarejestrowana w madrycie ) 14,99 zl co 7 dni i druga pl.esrlive.com z cypru na kwote 29,99 co miesiac. napisałam reklamacje do nich i do wiadomosci play. ta druga już mi odpisała:

    Drogi Użytkowniku,

    Dziękujemy za skontaktowanie się z Centrum Wsparcia CFM. Po sprawdzeniu Twojego numeru możemy zobaczyć, że w dniu 11-03-2024 aktywowałeś usługę o nazwie ESR Live, która oferuje Ci nieograniczony dostęp do transmisji na żywo, turniejów, filmów dokumentalnych, (talk) show i seriali o grach.

    Aby uzyskać dostęp do zawartości gier w ESR Live, musisz mieć aktywną subskrypcję. Proces ten odbywa się na jednym ze stron docelowych portalu, gdzie każdy odwiedzający zostaje poinformowany o ofercie usług i specyfice danego abonamentu. W tym momencie odwiedzający może wybrać, czy wyrazić zgodę na subskrypcję poprzez naciśnięcie dwóch kolejnych przycisków – „Akceptuję regulaminy” i „Zamawiam” lub alternatywnie zamknąć stronę poprzez wyjście ze strony. W oświadczeniu pod przyciskami wyjaśniono, że tygodniowa opłata jest pobierana z rachunku telefonicznego użytkownika lub pobierana z salda jego przedpłaconej karty SIM. Ponadto użytkownik potwierdza, że zgadza się z Regulaminem i Polityką Prywatności serwisu oraz że subskrypcja będzie odnawiana co miesiąc/tydzień aż do momentu jej anulowania. Opłata cykliczna jest podana na stronie płatności oraz w wiadomości powitalnej. Regulamin jest dostępny w każdej chwili tutaj: http://pl.esrlive.com/index.cfm?GO=TERMS_CONDITIONS&m=

    Po aktywowaniu subskrypcji otrzymasz SMS-a z potwierdzeniem, który będzie zawierał cenę tygodniową, link umożliwiający dostęp do portalu oraz link umożliwiający wypisanie się z usługi.

    Zgodnie z prośbą, serwis dla tego numeru został wyłączony. Zwrot środków zostanie wykonany na rachunek telefoniczny.

    Mamy nadzieję, że to pomoże, ale jeśli masz inne pytania, nie wahaj się z nami skontaktować.

    Z wyrazami szacunku,

    Michal
    CFM Poland
    oczywiscie nic nie aktywowałam i jak widac w mailu od nch jest niescisłość bo mówią o co tygodniowej opłacie.
    czekam na odpowiedz w sprawie drugiej reklamacji

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.